“Marble quarries are places so unbelievable and striking, they almost feel like they are big theaters or sets,” says Yuri Ancarani, the filmmaker behind today’s excerpt from the documentary, Il Capo (The Chief), which follows a quarry boss as he guides his men through the extraction process, using a silent language of gesture and sign.
Ancarani was captivated by the otherworldly landscapes of the quarry. He spent nearly a year filming on Monte Bettogli, in the Carrara region of the Apuan Alps, in Northwest Italy, eventually deciding to focus his film on the hypnotic, and rather dramatic moment when the monumental marble blocks are freed from the mountainside, and fall to the ground with an earth-shattering thud.
httpv://www.youtube.com/watch?v=du9_Kn2y2VA
“I was so taken by the chief, watching him work,” says Ancarani, “How he can move gigantic marble blocks using enormous excavators, but his own movements are light, precise and determined.” – source
Monte Bettogli, Carrara: nelle cave di marmo uomini e macchine scavano la montagna. Il Capo controlla, coordina e conduce cavatori e mezzi pesanti utilizzando un linguaggio fatto solo di gesti e di segni. Dirigendo la sua orchestra pericolosa e sublime, affacciata sugli strapiombi e i picchi delle Apuane, il Capo agisce in un rumore assoluto, che si fa paradossale silenzio.
Yuri Ancarani – Nato a Ravenna nel 1972 è artista visivo, regista e docente di Videoarte presso la NABA di Milano e l’ABA di Ravenna.
I suoi lavori sono stati presentati a numerose mostre e musei nazionali ed internazionali, tra cui: 55 Biennale di Venezia, Museo MAXXI (Roma), Museo Marino Marini (Venezia), R. Solomon Guggenheim Museum (New York); Prague Biennal 5 (Praga); XIV Biennale Internazionale di Scultura (Carrara); 14 Media Art Biennale Wro (Polonia); Galleria ZERO (Milano); N.O. Gallery (Milano); GC.AC. Monfalcone (Monfalcone, Gorizia); Fair: Berlin (Berlino); T.I.C.A. (Tirana); La Friche Marseille (Francia); Videoart Yearbook 09.