CATONE IN UTICA di Antonio Vivaldi
First performed in 1737, Vivaldi’s Catone in Utica was deemed a masterpiece in its day.
The subject was one the 18th century held dear: the last stand, at Utica in North Africa, of the Roman Republic’s army under Marcus Cato against the forces of the emerging empire led by Julius Caesar.
The libretto is far from factual. The real Cato chose suicide over surrender, a decision seen by posterity as exemplifying the preservation of moral integrity when faced with inevitable corruption.
His operatic counterpart, however, is prevented from taking his own life, and the work ends with messy compromise.
The emotional focus rests with Emilia, widow of Caesar’s murdered enemy Pompey, whose demands for justice go unheard on both sides of the political divide.
Prima ripresa italiana originale in forma di concerto – direttore Federico Maria Sardelli – orchestra Modo Antiquo
Catone – Valentino Buzza
Emilia – Loriana Castello
Cesare – Giorgia Rotolo
Marzia – Ewa Gubanska
Arbace – Rui Hoshina
Fulvio – Chiara Osella
Federico Maria Sardelli – Direttore, musicologo, compositore, flautista.
Fonda nel 1984 l’orchestra barocca Modo Antiquo con cui svolge attività concertistica in tutta Europa sia in veste di solista che di direttore, presente nei maggiori festivals di musica antica. È ospite delle maggiori sale d’Europa, come il Concertgebouw di Amsterdam o il Théâtre des Champs-Elysées di Parigi. Federico Maria Sardelli è direttore principale ospite dell’Orchestra Filarmonica di Torino. È invitato come direttore in numerose altre orchestre, come il Gewandhaus di Lipsia, la Staatskapelle Halle, la Kammerakademie Potsdam, la Real Filarmonia de Galicia, il Maggio Musicale Fiorentino, l’orchestra della Fondazione arena di Verona, l’Orchestra da Camera di Mantova, l’orchestra dei Pomeriggi Musicali, etc.