Quando, nel 2018, abbiamo parlato di #intercultura con i ragazzi della scuola media, abbiamo pensato al modo in cui l’uomo crea legami e ci è venuto in mente che la #CITTÀ è il luogo per eccellenza dell’incontro e dello scambio.
Abbiamo quindi preso a prestito l’opera letteraria di #Calvino e quella, architettonica, di #Hundertwasser e da lì siamo partiti per un viaggio immaginario che ci ha fatto riflettere sui grandi temi della vita
#Porcari alla #FondazioneLazzareschi per proporre nuovi spunti di riflessione su #LeCittaInvisibili
Con la partecipazione dell’artista Keane – Letture di Sandra Tedeschi
#RassegnaLetteraria #LaForzadelleIdee #ComunediPorcarib #AssessoratoallaCultura #Bibliotecacomunale #Ventidarte
The first exhibition of “Città invisibili” by Keane and Andrea Guzzoletti was in Barga back in 2015 (full article here) organised by Lucia Morelli curatrice assieme alla critica Riccarda Bernacchi
Andrea Guzzoletti – Invisible Cities, the music project that had been gradually evolving for the past six years was released to the public on line on itunes and Amazon.
The record is dedicated to the memory of the great musician Hector Zazou who tragically passed away in September 2008, and contains a previously unreleased live track which gives us further valuable insight by way of a performance by Andrea Guzzoletti on stage together with his friend Hector Zazou.
A chiusura della stagione culturale estiva 2015, l’associazione culturale Venti d’Arte propone un evento d’eccezione ed apre le porte della Galleria Comunale ad un progetto multidisciplinare che vede collegate arte, musica e letteratura.
In esposizione le “Città invisibili” di Keane – Galleria Comunale – centro storico di Barga (Lu)
Undici opere, tra cui dieci grafiche ed “Invisible Cities”, il grande dipinto su tela ad acrilico utilizzato come copertina dell’omonimo cd musicale del trombettista barghigiano Andrea Guzzoletti, già protagonista, in apertura, del Barga Jazz festival 2015 (article here) and shown once again at the newly opened OXO GALLERY in Barga Vecchia in 2018 (article here)
Il progetto è nato cinque anni fa quando Keane, dopo aver ascoltato per un inverno intero quelle musiche, ha dato vita a queste opere. Ma il vero ispiratore, in musica come in pittura, è Italo Calvino autore del celebre e omonimo libro ‘ Le città invisibili’ pubblicato nel 1972, dal quale si riprende l’idea del viaggio e l’intenzione di descrivere situazioni variegate, solo apparentemente contraddittorie e confuse.
‘le città come i sogni sono costruite di desideri e di paure, anche se il filo del loro discorso è segreto, le loro regole assurde, le prospettive ingannevoli e ogni cosa ne nasconde un’altra’ – Italo Calvino
La mostra, così come le musiche, è un viaggio attraverso città sconosciute o mai viste, così come furono raccontate da Marco Polo, in preda alla più fervida fantasia, nel libro di Calvino. Nel romanzo il lettore si trova a “giocare” con l’autore nella ricerca delle combinazioni nascoste nell’opera e nel linguaggio; allo stesso modo, nella mostra, il visitatore è invitato a cogliere il “discorso segreto”, un ordine personale in quei viaggi mentali.
In July the following year for the art event THE CUBE in Piazza Angelio it was possible to hear some of the music written for Invisible Cities but now for the first time it is possible to hear the complete cycle of music composed by Andrea.
In questi giorni sta uscendo sui principali portali il mio disco “Invisible Cities” in formato digitale, e per la fine di settembre inizi di ottobre sarà in distribuzione fisica anche nei negozi di dischi. Il disco Invisible Cities nasce come lavoro legato alla lettura del libro “Le Città Invisibili” di Italo Calvino, come nel libro si tratta di un viaggio spesso mentale attraverso città che non hanno riscontro nella realtà. – Andrea Guzzoletti
The artist Keane has also been involved in this project during the 2009 and 2010. He has been listening to the music that Andrea has been producing right from the start of this project and has been producing images based on what he could hear. Leaving aside his normal medium of canvas and paints, he has been producing a series of black and white monoprints. – more images here
The book Invisible Cities by Italo Calvino explores imagination and the imaginable through the descriptions of cities by an explorer, Marco Polo. It is framed as a conversation between the aging and busy emperor Kublai Khan, who constantly has merchants coming to describe the state of his expanding and vast empire, and Polo. The majority of the book consists of brief prose poems describing 55 cities, apparently narrated by Polo. Short dialogues between the two characters are interspersed every five to ten cities and are used to discuss various ideas presented by the cities on a wide range of topics including linguistics and human nature.
Not only is the book structured around an interlocking pattern of numbered sections, but the length of each section’s title graphically outlines a continuously oscillating sine wave, or perhaps a city skyline. The interludes between Khan and Polo are no less poetically constructed than the cities, and form a framing device, a story with a story, that plays with the natural complexity of language and stories.
Just like the book, the disc is a metaphysical voyage where the predominant themes are the dual nature of language and communication, closed versus open environments, movement and stasis – in the sense of actual physical movement as opposed to mental ‘travel’.
The trumpet is both traveller and listener; but this role is also exchanged with and between the other instruments: Piano and Guitar. As with the novel, the objective is to create order from a multitude of sounds and colours often in contrast with one another, in fact in this work there appear to be no precise structures but a particular attention which encompasses everything from the minute detail to ensemble visions; but always looking where others cannot see, towards that which appears invisible to them.
The work consists of a total of 9 tracks composed and arranged by Andrea Guzzoletti, featuring important contributions from two other elements who, as well as being close friends, are also superb musicians : Roberto Cecchetto and Stefano Onorati
A quick jump back in time to April 2009 at the Barga Jazz Club where he performed with Roberto Cecchetto – chitarra | Stefano Onorati – pianoforte | Walter Paoli – batteria |… this can be seen here and then a decade later in 2019, once again at barga jazz club – Ass. Culturale Barga Jazz Club presenta: INVISIBLE CITIES – Federica Bedini / Andrea Guzzoletti (full article here
)