“A Month in Barga” -an exhibition of mainly linoprints by the Scottish artist Bryan Angus at the at Quattro Archi Gallery in Barga Vecchia.
I look for strong compositional ideas, draw, take photos and distil the idea into an ink wash drawing.
I transfer the image onto lino in the usual tracing paper and pencil way and then make a complex, quite complete ink wash (acrylic ink) and Posca pen drawing on the block.
The process of re-creating the image in a detailed tonal way gives me a good handle on what I want to do with the tones – I’d say my work is more about exploring tones than colour.
I like the directness of the reduction process so the tonal exploration on the block will show me the steps I need to take.
I use the standard grey artists’ lino for a lot of work but if I’m making a larger more complex piece I like to use contract Marmoleum, which has a tighter, firmer surface.
I use oil-based inks – I have tried water-based but find the quality of the oil more satisfying. – Bryan Angus
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
“Un Mese a Barga” – una mostra principalmente di linoleografie dell’artista scozzese Bryan Angus alla Galleria Quattro Archi a Barga Vecchia.
Cerco idee compositive forti, disegno, scatto foto e distillo l’idea in un disegno a inchiostro lavato.
Trasferisco l’immagine sul linoleum nel solito modo con carta da lucido e matita e poi realizzo un disegno complesso e piuttosto completo a inchiostro lavato (inchiostro acrilico) e penna Posca sul blocco.Il processo di ricreare l’immagine in modo dettagliato e tonale mi dà una buona idea di cosa voglio fare con i toni – direi che il mio lavoro riguarda più l’esplorazione dei toni che del colore.
Mi piace la immediatezza del processo di riduzione, quindi l’esplorazione tonale sul blocco mi mostra i passaggi che devo seguire.
Uso il linoleum grigio standard per artisti per molto lavoro, ma se sto creando un pezzo più grande e complesso mi piace usare il Marmoleum contract, che ha una superficie più stretta e compatta.
Uso inchiostri a base di olio – ho provato quelli a base d’acqua ma trovo che la qualità dell’olio sia più soddisfacente. – Bryan Angus