A fully staged opera will be the pinnacle of a two-week Italian residency for students from the Cardiff International Academy of Voice. From 14-28 June 2009 the students, who have refined their vocal technique over the last year at the prestigious Academy, will give a series of public performances in the Tuscan town of Barga. An intensive programme of events has been co-ordinated, designed to showcase the students’ world-leading potential. The programme includes an operatic gala, a sacred music concert and the highlight of the residency, two performances of Cimarosa’s Il matrimonio segreto, a light hearted operatic farce considered one of the finest operas of the 18th century.
Directed by Robin Tebbutt and conducted by Phillip Thomas the opera will be presented on two nights during the visit and has been double-cast so that all students get the opportunity to perform. The students will be joined for their performances by an exciting young Italian orchestra OGOS – Orchestra Giovanile Oceani Sonori, based in the nearby town of Lucca.
IL MATRIMONIO SEGRETO di Domenico Cimarosa (1792)
Nell’ambito della collaborazione tra l’Associazione culturale Opera Barga e i partner stranieri Cardiff International Academy of Voice (Dipartimento dell’Università di Cardiff diretto da Dennis O’Neill) e Royal Welsh College of Drama and Music si inserisce l’allestimento scenico dell’opera comica “IL MATRIMONIO SEGRETO” di Domenico Cimarosa.
L’opera ha inaugurato nel 1795 il Teatro dei Differenti ed è stata prescelta proprio per sottolineare il nuovo corso intrapreso dal Festival che torna all’antico e prepara giovani cantanti per il debutto scenico.
La produzione ideata dal regista Robin Tebbutt prende spunto dalla presenza di un personaggio comico Inglese, il Conte Robinson, in un contesto italiano trasportato per l’occasione nell’Italia degli anni ’30.
Le scene sono state concepite sulla base di foto storiche reperite durante il suo recente sopralluogo a Barga e dalla sua visita alla casa Pascoli, la casa – museo che è rimasta immutata dalla morte del poeta nel 1912.
Le scenografie, nella loro bidimensionalità, rendono la scena molto simile ad un’illustrazione grafica tipica dei libri per ragazzi, una scelta non casuale, che riporta alle tipiche illustrazioni fumettistiche.
Cenni sulla trama e sui personaggi:
Paolino e Carolina sono segretamente maritati. Il padre di lei Geronimo, arrampicatore sociale, confida di poter sposare le figlie Elisetta e Carolina a membri dell’aristocrazia. Giunge a tal proposito il Conte Robinson, un lord inglese, che s’invaghisce di Carolina e non della promessa Elisetta, mentre Fidalma, sorella di Geronimo è segretamente innamorata di Paolino, a cui però non ha ancora rivelato il suo sentimento. La commedia si sviluppa a ritmo serrato, con continue sorprese, solo alla fine il Conte accetta di sposare Elisetta e gli sposi, rei confessi, vengono perdonati.
Cantanti: Mary-Jean O’Doherty, Claire Egan, Catrin Aur Davies, Ione Cumming, Renee Martin, Noel Hernandez, Carlos Osuna, Rhys Jenkins, Philip Rhodes, Bulelani Madikizela, Hyun Tae Kim.
I cantanti, provenienti da tutto il mondo, sono stati selezionati dal Direttore Dennis O’Neill, tenore di fama internazionale.
Direttore: Philip Thomas | Regia: Robin Tebbutt | Scene: Nicolas Bovey | Costumi: Cristina Hunter | Luci: Riccardo Tonelli
Orchestra: OGOS (Orchestra Giovanile Oceani Sonori) dell’Associazione culturale lucchese “Lo Spartito”
L’Opera è stata allestita dall’Associazione Opera Barga in collaborazione con la Cardiff International Academy
Click on the link below to hear the Regia of the opera, Robin Tebbutt talking about his experience directing the opera here in Barga (interview in English)
What an absolutely splendid, hilarious production! Staged with intelligence and wit, sung with great skill and enthusiasm. Rhys Jenkins, Renee Martin and Bulelani Madikizela have voices — and comic acting talents — to satisfy any opera audience on the planet. Anyone who wasn’t there on Thursday ought to drop all other Saturday night plans and take in the second performance.
…but why on earth were the second performance of “Matrimonio Segreto” and the battle of the bands — pitting Barga’s municipal musicians against those of Venezia — scheduled for precisely the same hour in adjoining piazzas? The result will not only be conflict in overlapping sound, but unnecessary competition for audience.
[youtube os88uvkuSu4 http://www.youtube.com/watch?v=os88uvkuSu4 youtube]