21st June – the longest day and the official start of the summer but already its time to start to think about the coming winter in Barga Vecchia.
A combination of high gas prices, a certain Vladimir Putin who seems to have his hand on the gas tap of Europe and concerns about reducing the carbon footprint of heating the house during the winter has meant a resurgence of the older system of keeping warm – burning logs.
The new breed of highly efficient reverse flame wood burning stoves has also meant that one again the smell of wood smoke will be in the air as things get cooler here.
The main problem is getting the wood to the house as the steep, narrow streets and alleyways in Barga Vecchia make transporting the logs a time consuming business. Stacking the wood and keeping it dry can also be a problem for those without large cantinas or courtyards.
One of the positive effects of living in a medieval walled city with steep and narrow streets between the houses is of course very little traffic.
One of the negative effects of living in a medieval walled city with steep and narrow streets between the houses is of course, sometimes moving things around becomes somewhat difficult.
Such is the case when winter arrives and those who heat their house with wood have problems actually getting the wood to the house.
Just have a look at the video below and marvel as the technical skill of the tractor driver reversing up the hill and into a doorway with just a few centimetres to spare on either side.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
21 giugno – il giorno più lungo e l’inizio ufficiale dell’estate, ma è già ora di cominciare a pensare all’arrivo dell’inverno a Barga Vecchia.
Una combinazione di prezzi elevati del gas, un certo Vladimir Putin che sembra avere il controllo del rubinetto del gas in Europa e preoccupazioni riguardo alla riduzione dell’impronta di carbonio per il riscaldamento della casa durante l’inverno ha portato a una rinascita del vecchio sistema di scaldarsi – bruciare legna.
La nuova generazione di stufe a legna a fiamma inversa altamente efficienti ha anche fatto sì che di nuovo si senta l’odore del fumo di legna nell’aria quando le cose si raffreddano qui.
Il problema principale è portare la legna fino a casa, poiché le strade ripide e strette e i vicoli di Barga Vecchia rendono il trasporto dei tronchi un’attività che richiede tempo. Impilare la legna e mantenerla asciutta può anche essere un problema per coloro che non hanno grandi cantine o cortili.
Uno degli effetti positivi di vivere in una città murata medievale con strade ripide e strette tra le case è ovviamente il traffico molto limitato.
Uno degli effetti negativi di vivere in una città murata medievale con strade ripide e strette tra le case è che a volte spostare le cose diventa un po’ difficile.
Questo è il caso quando arriva l’inverno e coloro che riscaldano la casa con la legna hanno problemi a portare effettivamente la legna fino a casa.
Dai un’occhiata al video qui sotto e meravigliati delle abilità tecniche del conducente del trattore che si fa strada in retromarcia sulla collina e attraverso una porta con pochi centimetri da entrambi i lati.




